خانه در کوفه در زاویه جنوب غربی مسجد کوفه
قسمت غربی دارالاماره کوفه قرار دارد.
درون خانه، اتاقها و جایگاههایی بانام علی(ع) و فرزندان او دیده می شود.
در فاصله کمی از سمت جنوب غربی مسجد و نزدیک به دارالاماره کوفه، خانهای وجود دارد
برای شیعیان، به منزل امیر المومنین(ع) شناخته شده است.
در طول تاریخ چندینبار بازسازی شده است.
گفتنی است که در هر بازسازی متاسفانه بر اثر پندارهای سازندگان، بخش هایی بدان افزوده گردیده است.
داخل خانه
اتاقها و جایگاههایی منسوب به أمیر المومنین (ع) و فرزندان ایشان، وجود دارد
در سمت راستِ کسی که به خانه وارد میشود ، اتاق امام حسن ع وحسین(ع)
قسمت دیگرمحل غسل و نزدیک محراب
جایگاه محلًِ نشستن امام حسن ع و حسین(ع) قرار دارد
اتاقهای دیگری نیز منسوب به:
حضرت زینب ع ، ام کلثوم ، و ام البنین وجود دارد.
در اتاقی که اخر خانه است چاه آبی وجود دارد
متاسفانه هیچ منبع معتبری که این خانه به أمیر المومنین ع و اهل بیت ایشان و اعتبار معماری خانه رااز نظر تاریخی تأیید نمی کند.
وی در پایان عمر شریفشان به مدّت چهار سال و چند ماه در کوفه حضور داشته
و مرکز حکومت ایشان در کوفه بوده است.
تردیدی وجود ندارد و به یقین خانه ای داشته و در آن سکونت داشته اند.
اما این که محل سکونت ایشان در کجای کوفه بوده، بیرون یا درون دار الاماره، اطّلاع دقیقی در دست نیست.
تقسیمات درون این خانه قطعاً با روحیات حضرت سازگاری نداشته
ساخته کسانی است که آن را بازسازی کرده اند.
که میگویند به دست او ایجاد شده و مردم ، از آب آن مینوشند.
به عنوان مثال اختصاص مکانی به عنوان :
مکتب الحسنین (علیهما السلام) در این خانه، فاقد هرگونه توجیه عقلانی است.
اعتقاد متقن شیعه این است که آن دو بزرگوار امام بوده اند و علم لدنّی داشته و نیازی به تعلّم و فراگیری نداشتهاند.
در زمان حاکمیت وی در کوفه یعنی بین پنجاه و هشت سالگی تا شصت و سه سالگی میگذارند
فرزندانش نیز مردانی سی و یا چهل ساله و دارای شخصیّت و زندگی مستقل بوده اند
داشتن چنین اتاق و مکتب خانه ای در خانة پدرشان برای آن دو بزرگوار قابل توجیه نیست.
با ترجمة کلمه مکتب به معنی محلّ تدریس یا دفتر کار، مشکل را حل کنند اما قابل پذیرش نیست
چگونه اتاقی به این کوچکی محل جمع شدن شاگردان یا رفت و امد به درون خانه شخصی امام قابل توجیه است؟
از سوی دیگر در هیچکدام از منابع تاریخی حضور او در کوفه تا هنگام شهادت
به حضور افراد و اجتماع مردم و شیعیان در درون خانه حضرت اشاره نشده است.
در شهر مدینه و هنگام حضور رسول خدا ص و پس از شهادت ایشان ، و حضور خلفا ، همواره محل گردهمایی و تجمع ها درون مسجد بوده است ، و هنگام حضور وی در کوفه ، خطبه ها و قضاوت های حضرتش و جز اینها همه در مسجد کوفه بوده است، وما در این راستا هیچ منبع تاریخی نداشته و نداریم که تجمع ها و درس وجز اینها در خانه ای قرار داشته باشد.
با ورود در این خانه
با عبور از راهروهای تنگ آن ، مردم و زائرین نا آگاه و عاشق امامان ع در هر یک از این اتاق های تنگ نماز می گزارند
البته در نیم قرن گذشته بزرگتر و بیاد دارم که در گذشته فضای حیاط و اتاق ها ، بدین صورت نبود.